Dagboek van een zwembadmanager: ‘Pechweek’

Dagboek van een zwembadmanager: ‘Pechweek’

Jessie Spijker, manager van Zwembad de Waterlinie, geeft een ‘kijkje in de keuken’. Op basis van haar ervaringen in het zwembad schrijft ze blogs voor de website van Zwembad de Waterlinie. 

Soms zit het mee, maar afgelopen week zat het behoorlijk tegen. Twee keer moest het zwembad dicht. Een keer vanwege gepland onderhoud en de andere keer vanwege alweer een storing. Bovendien werkte eind van de week de scheidingswand niet naar behoren. Waardoor het water voor de ouderen te koud werd en voor de baantjeszwemmers te warm.

Ik vind het erg vervelend voor zwemmers en medewerkers. Het is in die twee jaar dat we open zijn misschien wel de tiende keer dat we even dicht moesten vanwege een technische storing. Elk nadeel heeft ook voordelen: we leren gelukkig steeds beter met calamiteiten om te gaan. Dat geldt ook voor bezoekers die tevergeefs aan de deur staan. Die maken inmiddels schouder op halend rechtsomkeert. Of ze komen even binnen voor een bakkie.

Dinsdagavond merkte een medewerker ’s avonds tegen tienen dat het in het bad te warm werd, benauwd zelfs. Een uur later was een storingsmonteur ter plekke. Die kwam er niet uit. En wij waren tot een uur of drie in de weer met briefjes ophangen, mailen, Facebook en heen een weer bellen. De volgende ochtend had een andere techneut het probleem vrij snel gevonden. Een softwarefoutje, waardoor ventilatoren ‘dachten’ dat ze niet aan het werk hoefden. Einde van de ochtend gingen we weer open.

Spijtig genoeg konden we niet iedereen op tijd bereiken. Een vader die voor niets kwam voor het babyzwemmen, diende zelfs een klacht in bij het bestuur. Zijn baby had thuis de hele ochtend gehuild, teleurgesteld omdat het zwemmen in het water viel. Hij had graag een telefoontje gehad, dat snap ik. Jammer genoeg is dat niet gelukt. Stiekem vind ik het ook wel positief dat zo’n baby ernstig verdrietig is. Blijkbaar is babyzwemmen bij De Waterlinie ontzettend leuk.

Tja, die storingen. Daar krijgen wij natuurlijk ook een punthoofd van. Ik heb het idee dat we te maken hebben gehad met te veel verschillende leveranciers. Met als gevolg onduidelijkheid over wie wanneer verantwoordelijk is. Gelukkig doen ook de leveranciers hun stinkende best. Bovendien gaat het zwembad als een speer. Zowel qua bezoekers als financieel. Met name de zwemlessen zijn een groot succes, binnenkort breiden we zelfs met tachtig extra zwemles-plaatsen uit!

Jessie Spijker, manager De Waterlinie.